In gesprek aan de hand van een liedje
Voor onze opleiding ACT in het onderwijs hebben wij een playlist gemaakt met liedjes die het leven en de binnenwereld beschrijven op een ACT-wijze met ACT wijsheid: ACT Wise.
Er komen diverse thema’s langs zoals: waarden in de pijn, bereidheid, maskers afleggen, controle agenda loslaten, voelen wat je voelt, monsters in de ogen kijken. Zo is het liedje ‘Zwaar leven’ van Brigitte Kaandorp, een geweldige defusieoefening!
Twee ACT Wise liedjes in the spotlight
Maaike:
Het nummer ‘Beneath your beautiful’ doet mij denken aan het therapieproces. Waarbij ik elke keer de vraag stel: mag ik kijken achter het perfecte plaatje, de maskers, de muren en de rookgordijnen en ben jij ook bereid om daar te kijken? Elke keer weer zo spannend en kwetsbaar voor cliënten. Ik waardeer hun moed als ze samen met mij de sprong wagen. In welke context je ook werkt, als je met mensen werkt stel je eigenlijk regelmatig die vraag, ook aan jezelf: ben jij bereid om jezelf echt te laten zien? Mooi hoe elke stap in die richting meer verbinding geeft.
Femke:
‘Vandaag ben ik gaan lopen’ van Acda & De Munnik vind ik een raak nummer als mensen op het punt staan een grote waardegerichte stap te zetten, een sprong in het diepe te maken. Vaak begint het met één stap en weet je niet hoe het écht zal zijn en of je wel de juiste keuze maakt. Dan kun je stil blijven staan. Of gaan lopen. Dit liedje vind ik ondersteunend, inspirerend en ontroerend.
Liedjes gebruiken in de klas of in je begeleiding
Je kunt de liedjes op allerlei manieren gebruiken. Hieronder vind je enkele voorbeelden.
Als je weet dat er een bepaald thema speelt in de groep of bij een leerling, kan het steunend en inspirerend zijn om er een liedje bij te pakken. Alleen al het idee dat er iemand anders is die dezelfde emotie of ervaring kent, is heel krachtig.
Een liedje kan ook een opening of aanleiding zijn voor een gesprek met de leerlingen die je begeleidt over diverse thema’s.
Vraag je leerlingen ook welke muziek hen raakt en waarom. Is het een woord, een zin of puur de muziek?
Bespreken of er een liedje is dat ze graag luisteren als ze het moeilijk hebben. Of een liedje waar ze vrolijk van worden.
Quotes verzamelen uit liedjes die ze raken en daar een moodboard of gedicht bij maken (dat is een tip van de docent Engels van mijn dochter)
Heb je nog tips voor ACT Wise liedjes? Laat het ons weten in de reacties!