Psychologische flexibiliteit in het onderwijs

Een onderwijsboek met de nieuwste inzichten en handvatten over veerkracht, gedrag en welbevinden

Leerkrachten die met hart en ziel voor de klas staan en doen wat werkt, hebben een grote impact op leerlingen en op de wereld. Juist nu is het tijd om te investeren in de leerkracht. Niet alleen in didactiek en methoden, maar vooral ook in de veerkracht en het welbevinden van de leerkracht.

 

Veerkracht voor leerkracht én leerling

Psychologische flexibiliteit in het onderwijs is een gedegen en praktisch boek voor het primair onderwijs. Het helpt je om te onderzoeken of je je energie inzet op een manier die het effect heeft dat je beoogt. Het boek is voor elke leerkracht te gebruiken om leerlingen op een wetenschappelijk onderbouwde manier te kunnen begeleiden, maar ook om de eigen psychologische flexibiliteit te vergroten.

hexaster; ACT; hexaflex; ACT in het onderwijs; Maaike Steeman; Femke Klomp

Doe wat werkt en waardevol is
Kies vanuit innerlijke kracht voor kwetsbaarheid
Doe het samen en in verbinding met elkaar

De nieuwste en baanbrekende inzichten over gedrag, veerkracht en welbevinden

Vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk

Psychologische flexibiliteit in het onderwijs is gebaseerd op de nieuwste en baanbrekende inzichten vanuit gedragswetenschap en evolutiewetenschap en maakt de vertaalslag naar de mens achter de leerkracht en de dagelijkse onderwijspraktijk in vorm van acceptatie- en commitmenttraining (ACT).

Bij ACT trainen we zes vaardigheden die samen psychologisch flexibiliteit bevorderen en jou kunnen helpen om de leerkracht te zijn die je wilt zijn, zodat je kunt doen wat werkt met hart en ziel. In dit boek voegen we er nog een zevende aan toe: zelfcompassie.

 

Het boek bestaat uit vier delen:

 

Algemene kennis over de mens en menselijk gedrag

Psychologische flexibiliteit van de leerkracht

Psychologische flexibiliteit van leerlingen

Systemische flexibiliteit in de context van de school

Krijg onderbouwde en concrete handvatten en inzichten over het begeleiden van gedrag in de klas én voor je eigen veerkracht en welbevinden

 

Reviews over het boek

© Dummy afbeelding bij de DIVI Salespagina Building Blocks van Let's get LOES (www.letsgetloes.nl)

"Een uiterst betekenisvol boek voor mensen in het onderwijs"

Een uiterst betekenisvol boek voor mensen in het onderwijs. Het geeft praktische handreikingen hoe psychologische flexibiliteit te ontwikkelen én hoe leerlingen daarbij te ondersteunen. Essentiële kwaliteiten voor het leven in onze tijd.

ACT; onderwijs; maaike steeman; femke klomp; acceptatie- en commitmenttherapie; acceptatie- en commitmenttraining; basisonderwijs; veerkracht; leerkracht

"Ik vind het boek ontzettend inspirerend en interessant."

Ik vind het boek ontzettend interessant, inspirerend en nuttig. Het raakt voor mij persoonlijk in ieder geval heel erg aan de dingen waar ik tegenaan loop binnen mijn werk en leven. 

© Dummy afbeelding bij de DIVI Salespagina Building Blocks van Let's get LOES (www.letsgetloes.nl)

"Ik vloog door het boek heen"

Ik vloog door het boek heen en heb er veel plezier aan beleefd. Het sluit aan bij mijn belevingswereld als leerkracht en ik denk dat het heel waardevol is voor leerkrachten en de kinderen waar zij les aan geven. Vooral het tweede deel dat meer op de klas gericht is met de oefeningen vind ik heel waardevol en bruikbaar.

Over ACT

Iedereen heeft te maken met lijden in zijn of haar leven, zoals verlies, verdriet, angst, onzekerheid, afwijzing, falen, ziekte, pijn en dood. Er is onderzoek gedaan naar de vraag waarom mensen lijden en hoe we hen kunnen helpen om dat te doorbreken. De conclusie is dat een deel van ons lijden niet te vermijden is, maar dat we een ander deel van ons lijden zelf creëren door hoe we als mens in elkaar zitten.
 

Twee elementen spelen hierbij een rol:

=

We vergroten ons lijden als we de pijn in ons leven niet willen ervaren, maar daarentegen  gaan vechten of vluchten. Dat doen we op allerlei manieren, bijvoorbeeld door eten/snoepen, alcohol drinken, spullen kopen, piekeren, vermijden, veel met tv en sociale media bezig zijn, te hard werken, terugtrekken, ontploffen, enzovoort. Het vermijden van de pijn zal niet lukken, maar het juist versterken en het gaat ten koste van de dingen die waardevol voor ons zijn.

=

Verder lijden we als mens omdat we kunnen denken en daardoor vast kunnen komen te zitten in onze denkwereld (daar hebben dieren geen last van). We lijden niet alleen als er op een bepaald moment aanleiding toe is, we lijden ook doordat we kunnen denken aan nare dingen. Ook missen we waardevolle momenten als we met onze aandacht in ons hoofd zitten in plaats van bij het leven in het hier en nu.

ACT richt zich erop om zowel het verzet tegen dat wat er is, als het verstrikt raken in gedachten te doorbreken, zodat er ruimte komt om te leven zoals jij wilt leven.

Stel dat je leven geen probleem is dat opgelost moet worden?

Stel dat je naarste gedachten en pijnlijkste gevoelens je vijand niet zijn?

Kort samengevat komt ACT hierop neer

Leren datgene te accepteren waar je geen controle over hebt (acceptatie), leren aan te pakken waar je wel controle over hebt (commitment) en leren het onderscheid tussen die twee te zien. We noemen het acceptatie- en commitmenttherapie in de context van de ggz en acceptatie- en commitmenttraining in de context van coaching, persoonlijke ontwikkeling en onderwijs.

Wetenschappelijke achtergrond

Mocht je geïnteresseerd zijn in de wetenschappelijke achtergrond: ACT is gefundeerd op gedragswetenschap (net als cognitieve gedragstherapie), met name functioneel contextualisme en onderzoek naar taal en denken (relational frame theory). Verder is er veel samenwerking met wetenschap op het gebied van evolutiebiologie, positieve psychologie, neurologie, hechting- en trauma-onderzoek. Voor meer informatie: https://contextualscience.org/

Interesse in het boek? 

Reviews van bol.com

Over de auteurs

Maaike Steeman en Femke Klomp zijn al sinds de basisschool met elkaar bevriend. Beide hebben ze hart voor het onderwijs en zetten ze met liefde hun kennis en expertise in om het onderwijs voor zowel leerkrachten als leerlingen lichter, leuker en effectiever te maken. Samen schreven ze dit boek en geven ze trainingen in ACT-vaardigheden voor onderwijsmensen.

Maaike Steeman; ACT; ACT in het onderwijs

Maaike Steeman (1975)

Maaike is gezondheidszorgpsycholoog en expert in acceptatie- en commitmenttherapie (ACT). Ze heeft haar eigen psychologiepraktijk in Utrecht. Daarnaast geeft ze trainingen over ACT geeft aan mensen in het onderwijs. Ze publiceerde eerder het lees- en doeboek voor kinderen en jongeren Wonderlijke Binnenwereld: aan de slag met Acceptatie- en Commitment Therapie.

Femke Klomp (1976)

Met ruim 20 jaar ervaring in het onderwijs werkt Femke als coach voor leraren in haar eigen praktijk onder de rook van Nijmegen. Onder het motto ‘Stralend, veerkrachtig en geïnspireerd voor de klas staan (zonder je over de kop te werken…) coacht Femke onderwijsmensen naar meer zachtheid en plezier en minder stress, met focus op de essentie van het vak. Ook geeft ze trainingen in ACT voor het onderwijs, workshops over selfcare en werkgeluk en begeleidt ze selfcare retreats.

Femke Klomp; onderwijs; basisonderwijs; ACT; coach; veerkracht; acceptatie- en commitmenttraining
© Dummy afbeelding bij de DIVI Salespagina Building Blocks van Let's get LOES (www.letsgetloes.nl)

"Ik word iedere keer blij als ik het opensla!"

Bedankt voor dit boek!! Jullie boek is heel praktisch van aard. Wat mij het meeste heeft opgeleverd, naast het niet meer vechten tegen je gedachten, is compassie en mededogen voor jezelf. Het boek is zo duidelijk en zo inspirerend, dat ik er iedere keer weer blij van word als ik het boek opensla.

 

Interesse in het boek?