Ademruimte
Een oplaaddag voor onderwijsmensen om te landen, vertragen en verzachten met ACT als kompas
Ademnood!
Je wilt echt wel goed voor jezelf zorgen.
Je weet dat de balans tussen werk en privé belangrijk is.
Je voelt dat je rust nodig hebt.
Maarrrr…
Dan komt de ‘ja maar’ om de hoek kijken:
Die leerling is de dupe als je dit niet toch even afmaakt.
Die ouders zullen misschien weer komen klagen.
Je kunt je collega’s toch niet laten zitten?
En dit moet nou eenmaal echt gedaan worden…
De anderen lukt het toch ook?
Dus versnel je nog eens, zet je dat tandje bij, ga je net iets langer door dan eigenlijk goed voor je is.
Je houdt je adem in tot de volgende vakantie.
De stress bouwt zich op in je lichaam.
Je hoofd staat niet meer stil.
De klas is onrustig, golft mee op jouw onrust.
Je ziet dat leerlingen ook druk ervaren, blokkeren door spanning, in ademnood komen.
Wat zou het fijn zijn als er meer ademruimte zou zijn in het dagelijks leven op school!
Hoe vaak heb jij een moment om achter over te leunen, om stil te staan en eerst eens voor jezelf te zorgen?
Wat er mogelijk wordt als je anders kijkt
Stel je voor dat je gedrag beter kunt duiden, niet als lastig, maar als logisch binnen de context waarin het ontstaat.
Dat je sneller ziet waar gedrag vandaan komt én wat het nodig heeft.
Dat je tijdens een lastig gesprek of escalatie het overzicht houdt,
omdat je begrijpt wat er op dat moment bij jou én de ander gebeurt.
Dat er meer rust komt in de groep,
omdat je niet meer hoeft te reageren vanuit controle, maar kunt handelen vanuit inzicht.
In deze introductieworkshop krijg je een eerste beeld van hoe ACT en de contextuele gedragswetenschap helpen om gedrag écht te begrijpen, en hoe dit je werk lichter, effectiever en menselijker kan maken.
“The best thing about being a teacher is that it matters. The hardest thing about being a teacher is that it matters every day.”
Todd Whitaker
Doen wat werkt
In deze workshop ontdek je wat er gebeurt als je gedrag bekijkt vanuit de context waarin het ontstaat, niet alleen bij leerlingen, maar ook bij jezelf. Je leert zien hoe gedrag altijd logisch is binnen zijn omstandigheden, en waarom sturen of controleren vaak juist meer spanning oplevert.
Wetenschap die werkt in de praktijk
Onze manier van werken is gebaseerd op jarenlange ervaring in de praktijk en op diepgaande wetenschappelijke kennis. De contextuele gedragswetenschap verbindt alles wat we weten over leren, gedrag, emoties en relaties in één samenhangend geheel. Dat geeft rust, richting en onderbouwing bij uiteenlopende uitdagingen in het onderwijs.
ACT (acceptatie- en commitmenttraining) is de praktische vertaling van die wetenschap. Je krijgt in deze workshop niet alleen theorie en nieuwe inzichten, maar ook ervaringsgerichte oefeningen en herkenbare voorbeelden uit de onderwijspraktijk. Zo ervaar je zelf wat deze manier van kijken doet en wat het kan betekenen in de begeleiding van leerlingen.
Je gaat naar huis met een frisse blik, nieuwe taal om over gedrag te spreken, en een helder beeld van wat deze benadering kan betekenen voor jou en je klas.
Ervaringen van deelnemers
"Het was een zalige dag!"
De oplaaddag was een heerlijke, ontspannen dag voor mezelf. De sfeer van niets hoeven. Alleen aan mezelf mogen denken. Het was een zalige dag.
"Ik heb het als cadeautje ervaren"
Complimenten, bedankt voor deze fijne, open, veilige, rustige, zelfbewuste dag. Ik heb het als een cadeautje ervaren, bedankt. Echt een aanrader.
"Precies wat ik nodig had"
Het was precies wat ik nodig had vandaag, al weken moeite om bij mezelf te blijven en positief te zijn, maar ik ben weer veel meer bij mezelf. Heel fijn om het met deze groep te doen en door jullie begeleid te worden! Heel erg bedankt!
Praktisch
Datum: Vrijdag 6 maart
Locatie: in het midden van het land
Tijd: 10.00 – 16.30 uur, inloop vanaf 9.45 uur
Prijs: €199,- vrijgesteld van btw
Inclusief:
Een dag vol ademruimte, rust en ontspanning.
Fijne oefeningen die je ook thuis kunt gebruiken, zodat zelfzorg voor elke dag wordt
Een heerlijke biologische, vegetarische lunch, tussendoortjes, fruit, koffie en thee
Leuke collega’s uit het hele land
Ervaren begeleiding van mensen bij wie zelfzorg (ook) niet vanzelf ging
TIP: je werkgever vindt het vaak heel waardevol dat je werk gaat maken van je gezondheid en werkplezier. Door goed voor jezelf te zorgen, heb je minder kans om uit te vallen en in deze tijden van lerarentekort is dat extra belangrijk voor werkgevers. In de meeste gevallen betalen werkgevers dan ook met liefde de kosten van deze dag voor je. Gewoon even vragen 😉
Even wat Ademruimte voor jou!
Over Femke & Maaike
Wij zijn Femke Klomp en Maaike Steeman en zijn al zo’n 35 jaar bevriend. We delen niet alleen lief en leed, maar ook een diepgewortelde liefde voor ACT.
Jaren geleden waren we allebei doorgewinterde piekeraars, altijd bezig met wat de ander nodig had, terwijl we onszelf wegcijferden. Nee zeggen? Lastig. Kritisch op onszelf? Altijd. Tot ACT ons leven binnenkwam en alles veranderde. We leerden ruimte maken voor wat er is, milder worden voor onszelf en kiezen vanuit wat echt belangrijk is.
Samen schreven we het boek Psychologische flexibiliteit in het onderwijs en geven we de opleiding ACT in het onderwijs: gedrag begeleiden vanuit verbinding. Met Ademruimte nemen we je mee op een reis naar binnen, naar meer rust, helderheid en verbinding met jezelf. Want alleen als je zelf kunt landen, kun je er ook echt zijn voor je leerlingen.

Femke Klomp
Femke kent het onderwijs door en door. Duizenden onderwijsmensen heeft ze begeleid, honderden klaslokalen zag ze van binnen en ook stond ze zelf voor de klas. Sinds 2017 werkt ze als zelfstandig onderwijscoach, waarbij ACT de basis vormt. Haar missie? Leraren begeleiden naar meer werkplezier en minder stress, zodat ze stralend en veerkrachtig voor de klas staan – zonder zich over de kop te werken.

Maaike Steeman
Maaike is GZ-psycholoog en expert in acceptatie- en commitmenttherapie (ACT). Naast haar werk bij ACT-psychologen, geeft ze ACT-trainingen aan onderwijsmensen. Ze is vanaf het begin gegrepen door ACT, niet alleen als methode, maar als levenshouding. ACT leert ons ruimte maken voor alles wat er is en te leven naar wat er echt toe doet. Dat is precies wat Maaike drijft: mensen helpen om voluit mens te zijn.
"Alleen maar voor jezelf hoeven zorgen"
Het programma was fijn en afwisselend. Alleen maar voor jezelf hoeven zorgen, niet bezig hoeven zijn met hoe het met anderen gaat. Ik voelde me veilig en voelde de ruimte om naar mijzelf te luisteren. Op een mooie locatie met fijne begeleiders.
Veelgestelde vragen
NIET VERWIJDEREN
Moet ik eerder iets van ACT weten om mee te kunnen doen?
Nee, hoor. Je hoeft geen voorkennis te hebben. We werken met herkenbare voorbeelden uit het onderwijs en fijne oefeningen.
Is het vooral theorie of juist ervaren?
Het is een ervaringsgerichte dag. We vertellen kort iets over ACT, maar de nadruk ligt op ervaren, voelen en ontspannen.
Is dit een training of meer een retraite?
Ademruimte is een oplaaddag. Geen cursus, geen werkdruk, maar een dag om te landen en op te laden, met elementen uit ACT en zelfcompassie.
Moet ik iets delen over mezelf?
Alleen als je dat wilt. Er is ruimte om te delen, maar niets is verplicht.
Ik ben niet zo van het zweverige, is dit iets voor mij?
Dat kun je alleen zelf bepalen. We snappen dat stilstaan bij jezelf en zelfcompassie zweverig kunnen voelen, maar de waarde ervan is juist wetenschappelijk onderbouwd. We werken vanuit de basis van de contextuele gedragswetenschap en ACT: onderbouwd en toepasbaar.
NIET VERWIJDEREN
Ik vind het moeilijk om een dag vrij te nemen voor mezelf.
Dat snappen we helemaal. Maar misschien is het goed om stil te staan bij ‘eigen zuurstofmasker eerst’: door nu goed voor jezelf te zorgen, verklein je de kans op uitval én kun jij een veel betere leraar zijn voor jouw leerlingen.
Wat als ik het lastig vind om te ontspannen of te voelen?
Dat is helemaal oké. We begeleiden je stap voor stap, met ruimte om te doen wat voor jou goed voelt.
Ik twijfel of dit wel ‘iets voor mij’ is.
Als je merkt dat je veel geeft, vaak moe bent, een hoge werkdruk ervaart en verlangt naar rust, ontspanning en stilstaan bij jezelf, dan is deze dag juist voor jou. Ook als je ziet dat jouw welbevinden en jouw gedrag invloed hebben op je leerlingen en je daar bewuster mee om zou willen gaan.
Hoe groot is de groep?
We werken met een groep van maximaal 18 mensen met 2 begeleiders, zodat er rust, aandacht en veiligheid is.
Ik twijfel nog of heb een vraag...
Misschien vind je het fijn dat we even met je meedenken? Of wellicht heb je nog vragen? Geen probleem, we kunnen altijd even overleggen. Stuur een berichtje via onderstaand contactformulier en wij nemen contact met je op.